Tuesday, September 16, 2014

PRK PENGKALAN KUBOR : KONTRAKTOR BINAAN ASAL KEDAH PILIHAN PAS

PAS semalam mengumumkan Wan Rosdi sebagai calon parti itu untuk PRK DUN Pengkalan Kubor yang akan berlangsung 25 September ini. Wan Rosdi ialah Setiausaha PAS Kawasan Tumpat. Menurut MB Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, Wan Rosdi yang juga merupakan seorang kontraktor binaan dipilih kerana latar belakang dan pengalaman yang dikenali masyarakat setempat.  Memetik artikel Star Online yang bertajuk "PRK Pengkalan Kubor: PAS Pertaruh Kontraktor Binaan" , antara kenyataan Datuk Ahmad Yakob ialah ;
""Dia berwibawa dari segi kontraktor binaan."


Bila cakap pasal kontraktor binaan ,ia mengimbau kembali kenangan penulis di PRK Kuala Besut yang lepas di mana PAS turut mempertaruhkan seorang kontraktor binaan (Che Long) , namun beliau tewas kepada calon muda BN , Tengku Zaihan . Terlintas dalam fikiran penulis kenapa PAS gemar benar meletakkan calon kontraktor binaan . Adakah beliau dapat meluangkan masa dengan rakyat ditambah pula dengan kerja2 sebagai kontraktor binaan tu? Kalau kita ingat dalam PRK Kuala Besut alasan yang diberikan Che Long bila ditanya tentang perkara itu agak menggelikan hati. Masih ingat lagi?

OK berbalik kepada cerita pasal calon PAS, penulis terfikir samada beliau adalah calon pilihan Anwarinas di dalam PAS atau dipilih di kalangan yang pro-ulama ? Mungkin para wartawan boleh mengajukan pertanyaan kepada calon PAS ini mengenai pandangan beliau mengenai perbalahan yang berlaku di dalam PAS sekarang. Satu lagi perkara ialah mengenai status anak tempatan calon PAS ini. Dikatakan beliau bukan anak tempatan memandangkan daerah mengundi di tempat lain. 


Kalau tak silap penulis lah, PAS pernah mengeluarkan kenyataan akan mengutamakan anak tempatan samada dalam jawatan tertinggi negeri, atau calon dalam pilihanraya. Walau bagaimanapun, dari semakan SPR menunjukkan sebaliknya. 


Jadi dengan berdasarkan perkara ini, kita serah saja kepada budi bicara pengundi DUN Pengkalan Kubor untuk buat prnilaian.


-megabidaman-

No comments:

Post a Comment